טיפים לכתיבת ברכה מקורית

איסוף מודיעין

  • כיתבו כל מה שעולה לכם בראש לגבי האדם עבורו אתם כותבים, בלי לסנן או לסגנן. יכול להיות שיקח לכם כמה ימים לאסוף מידע ובכל פעם תזכרו במשהו קטן.

  • קראו את מה שכתבם וסמנו מה הכי חשוב לכם שייכנס לברכה. לשאר הפרטים הניחו כרגע ובידקו מאוחר יותר אם יש מקום להכניסם.

 

מבנה הברכה

מבנה קלאסי  פשוט –

  • פתיחה ובה פניה לבעל השמחה, משפט שניים על למה נתכנסו כאן.

  • גוף הברכה ובו פרטים על בעל השמחה. קליל והומוריסטי.

  • סיום מרגש ובו איחולים וסגירת הברכה.

 

רוצים משהו אחר מקורי –

  • צאו מהקופסא, היו יצירתיים ושנו את המבנה.

  • כתבו את הברכה סביב נושא או סגנון מסויים – למשל בסגנון אגדה, סגנון תנ"כי, דיאלוג בין שני קוראים.

  • תנו תשומת לב לפתיחת הברכה - היא כמו השנייה הראשונה של פרסומת, היא צריכה להיות מעניינת על מנת "לתפוס" את המאזינים להמשיך להקשיב. למשל לפתוח את הברכה בציטוט/קטע מתוך שיר או דווקא בסיפור מילדותו של החוגג למשל. היו יצירתיים....

 

סגנון

  • אופי הברכה צריך להתייחס לקהל היעד. ברכה שמוקראת באירוע קטן ואינטימי תהי שונה מברכה שמוקראת מול קהל רחב יותר. ברכה שמוקראת באירוע בו רוב הקהל צעיר, תכתב באופן שונה לאירוע בו הקהל מבוגר יותר. אני תמיד מבררת מול לקוחותי מה אופי האירוע ומי הקהל.

  • לפעמים כל המוסיף גורע, אם הברכה היא לאירוע  מול קהל (ולא ברכה למסירה אישית) אל תתישו אותם בברכה ארוכה מדי... אם הברכה היא לאירוע אינטימי יש יותר מקום "להתפרע".

  • קראו את הברכה ומדדו זמן – ברכה לאירוע מול קהל גדול (כמו חתונה למשל) צריכה להיות סביב 2- 5 ד'.

  • אל תשכחו שבסופו של דבר המטרה שיקשיבו לנו...

  • כשאתם כותבים ראו לנגד עינכם את האדם עבורו אתם כותבים ונסו להימנע מפרטים שעבורכם משעשעים אבל עלולים להיות שנויים במחלוקת עבור אחרים, במיוחד אם הם נקראים בפומבי.

  • נתקעתם?  אין השראה? עשו הפסקה, אפילו קטנה. מבטיחה לכם זה כמו קסם...

 

שלא יהיה מצ'עמם...

רובנו שמענו עשרות ברכות קונבנציונליות באירועים – אין בזה חידוש. אז נסו לחדש ולהיות מקוריים...

  • הוסיפו עניין -  תבלו את הברכה בבדיחה או שתיים, ציטוטים מפילוסופים, משוררים, אנשי דעה, אנשי דת, מנהיגים מתוך ספרים וכו'.  היום יש שפע ציטוטים ברשת.

  • חרוזים מוסיפים ענין, קלילות, זרימה, ומעצימים הומור. אך הם אינם הכרחיים.

  • חרוזים ניתן למצוא היום במגוון אתרים ברשת. אני מסתייעת בין השאר בספר "חרוזים לכל עט" של איתן אבניאון. מומלץ בחום!

  • נסו לא לכתוב את הפרטים כך שישמעו כמו רשימת מכולת. קשרו בין הפסקאות  השונות, כך יהיה מעניין יותר להקשיב.

  • קשרו את סיום הברכה לתחילתה. זה עושה "וואו".

 

בקרת איכות

  • סיימתם לכתוב? הניחו לברכה לזמן מה וחיזרו לקרוא אותה מאוחר יותר שוב. תמיד יש תובנות חדשות.

  • חשוב מאוד להוסיף סמני פיסוק לכתוב. פיסוק לא נכון יכול לשנות את משמעות הנקרא. ומה שברור מאליו לכם, לא תמיד ברור לקורא/מאזין.

  • לפני שאתם "יוצאים לאור" תנו למישהו שאתם סומכים על דעתו לקרוא את הברכה שכתבם והקשיבו להארות/הערות.

 

הטיפ הכי חשוב שלכם....

כל ברכה, הטובה ביותר שתהיה, לא תצליח ללא הקראה טובה.
 

בהצלחה!!!

 

טיפים להקראת טקסט מול קהל

בדרך כלל יש לנו רק "ניסיון" אחד להקריא את הברכה שלנו מול הקהל באירוע ואם המטרה הסופית שלנו היא שיקשיבו לנו, חשוב לשים לב לפרטים הבאים:
 

  • חשוב לעשות חזרות הקראה לפני האירוע ועדיף מול מישהו (שלא שמע או קרא את הברכה עדיין) שיוכל לתת לכם משוב.

  • בהקראה עם מיקרופון – אם אין סטנד שמחזיק את המיקרופון, החזיקו את המיקרופון קרוב מאוד לפה ועדיף, אם אפשר, שמישהו יחזיק עבורכם.

  • מקסימום ינמיכו לכם את הווליום... עדיף מאשר לא ישמעו כלום.

  • עִצרו לקחת נשימות והיעזרו לצורך כך בסימני הפיסוק.

  • שימו לב לסימני הפיסוק הם חשובים מאוד, הם מאפשרים לקהל השומעים להבין את כוונת הטקסט ויתנו זמן להפנמה.

  • בנוסף, סימני הפיסוק מאפשרים דיוק בחריזה. חריזה מדויקת מעצימה הומור, מדייקת במסרים, ומסייעת להקשבה.

  • נסו לשנות טונציות דיבור בהתאם לאמור בטקסט (משעשע, רציני, מפתיע, מרגש וכד') – זה מכניס עניין רב.

  • נסו לא "להסתתר" מאחורי הדף. החזיקו אותו כך שהוא לא מסתיר את פניכם, הרימו תכופות את עינכם אל הקהל והישירו אליהם מבט, כך תְחַזקו את הרצון להאזין לכם.

  • "שחקו" בין מבט לדף ומבט אל הקהל. הקהל מחפש לראות את העיניים שלכם!

  • קריאה נכונה גורמת לשומעים, באמת... להקשיב, לצַפות למשפט הבא וליהנות!

  • אל תשכחו, אתם מכירים את הברכה, עברתם עליה כמה וכמה פעמים, הקהל שומע זאת פעם ראשונה ויחידה. 

  • ההתרגשות גורמת לנו לקרוא מהר יותר. קראו לאט, לאט יותר מקצב הדיבור הרגיל שלכם.

  • ההתרגשות גם גורמת לרובנו לקרוא בשקט. קיראו בביטחון ובקול רם! חזק יותר מאשר אתם מדברים ביום יום.

 

אפשר לקבל את הטקסט שאכתוב עבורכם מוקלט לצורך חזרות

  • בהקלטה תוכלו לשבת בשקט עם עצמכם לשמוע ולתרגל הקראה נכונה מבחינת שינוי טונציות, הפסקות, התייחסות לסימני הפיסוק וכו'.

  • תוכלו להתרשם מקריאה "משוחקת", תוך התייחסות לשינוי הגוונים שבטקסט: מרגש, מצחיק, מפתיע, "התייחסות לפאנצ'", גוון רציני, ציני וכד'.

  • תוכלו לשמוע כיצד לבטא כראוי משקל נכון של מילים וחרוזים.

 

*** ההקלטה בעלות נוספת ונשלחת כקובץ MP3  למייל.

 

 
 

איך בוחרים שיר למופע משפחתי

אין כמו מופע משפחתי כדי "לתבל" בו אירוע ולהכניס עניין 
 

  • אפשר ללכת על שיר מרגש ואוהב, אפשר מצחיק ואפשר כמובן לשלב.

  • בבחירת השיר חשוב שאתם תתחברו אליו אך גם חשוב לקחת בחשבון מי הקהל. 

  • שיר שמתאים מוסיקאלית לקהל השומע יצור יותר הקשבה. למשל לקהל מבוגרים לא נכון לקחת שיר "צורם" מדי ולקהל צעיר עדיף לא לקחת שיר "כבד" מדי.

אשמח ליעץ לכם בבחירת השיר המתאים לאירוע ואפילו לבנות לכם את השיר כולו מבחינת העמדה ותנועות.

 

מדוע עדיף להקליט מראש שיר לאירוע ולא לשיר "חי"?

 

  • מטבע הדברים ההתרגשות וחוסר הנסיון לפעמים עושים את שלהם ברגע האמת ובד"כ יש לנו רק פעם אחת ודי להופיע באירוע מסויים… 

  • כאשר השיר מוקלט קל יותר לזכור מילים/תנועות וקל יותר להתרכז בהופעה, להרגיש חופשיים וליהנות!

  • הקלטה מאפשרת לנו חופש תנועתי גדול יותר מאשר בשירה "חיה". כל תנועה שלנו משפיעה על קולנו. אפילו לזמרים מאוד מקצועיים מאוד קשה לנוע ולשיר "חי" ביחד. 

  • הקלטה גם מאפשרת לדייק יותר, כי באולפן אם לא מצליחים מנסים שוב…

 

באולפן שלי - "רונה סטודיו" נצבר נסיון עשיר גם בהקלטה של כאלה שזאת הפעם הראשונה שלהם באולפן הקלטות.

 

 

רונה אורון | במה - מרחב לנשמה

 נייד - 052-3739798  |  דוא"ל - ronaoron10@gmail.com

 
  • Facebook Social Icon
whatsapp-symbol-icon-logo-vector.png